Dane teleadresowe

Dane teleadresowe (NAP)

Gdy chcesz skontaktować się jakimś usługodawcą, najczęściej szukasz numeru telefonu, strony internetowej lub adresu firmy. Właśnie dlatego taki komplet danych znajduje się na każdej klasycznej wizytówce i powinien się znaleźć również na wizytówce wirtualnej w Google.

Dane teleadresowe (NAP)

Aby stworzyć swoją wizytówkę w wyszukiwarce, musisz podać swoje dane w narzędziu nazwanym Google Moja Firma. To właśnie tutaj wpisujesz wszystkie dane teleadresowe. Dobrym pomysłem jest również uzupełnienie opisu oraz nazwy działalności w taki sposób, aby dane te zawierały słowa kluczowe pasujące do Twoich usług.

Prawdziwość danych firmy

Google podpowiada użytkownikom adresy usługodawców znajdujących się w pobliżu, co może rodzić pokusę podania nieprawidłowych danych przez przedsiębiorcę (np. biuro w centrum może przyciągnąć więcej klientów, nawet jeśli usługa jest wykonywana zdalnie). Warto jednak pamiętać, że wyszukiwarka dba o wiarygodność informacji, dlatego dane te są weryfikowane za pomocą kodu wysyłanego pocztą. Tylko w nielicznych przypadkach wizytówkę udaje się uwiarygodnić na podstawie samego maila.

Skrypty Google nie są powszechnie dostępne, dlatego trudno powiedzieć, jakie wyszukiwarka stosuje dodatkowe metody weryfikacji. Specjaliści od pozycjonowania często zalecają jednak utrzymanie spójności danych wpisywanych w różnych źródłach. Te same (czyli najlepiej po prostu prawdziwe) dane teleadresowe powinny znaleźć się tak w Google Moja Firma, jak i w stopce strony internetowej oraz w zewnętrznych serwisach, np. katalogach firm.

Lokalne pozycjonowanie strony będzie skuteczniejsze również wtedy, gdy uzupełnisz dane teleadresowe na stronie (dostępne w zakładce Kontakt) o mapkę Google w formie wizytówki.

Nie tylko SEO ma znaczenie

Podobnie, jak w przypadku wielu innych działań związanych z SEO, uzupełnianie danych teleadresowych nie powinno być wykonywane wyłącznie na potrzeby wyszukiwarki. Warto podawać wiarygodne informacje, odpowiednio je eksponować i dbać o ich spójność – ze względu na użytkowników. Ostatecznym celem Twoich działań marketingowych, w tym SEO, jest przecież zwiększenie konwersji. Jest to łatwiejsze, gdy potencjalni klienci nie muszą zastanawiać się nad wiarygodnością usługodawcy podającego inne dane teleadresowe w różnych miejscach.

Z drugiej strony warto pamiętać, że nie jesteś też „skazany” na publikowanie swoich danych, jeśli nie chcesz tego robić. Ustawienia Google Moja Firma umożliwiają ukrycie adresu, co ma uzasadnienie np. w przypadku usługodawców dojeżdżających do klienta.

Zobacz również